Doc. MUDr. Jaroslav Zvěřina CSc., poslanec Evropského parlamentu

Týden v Evropském parlamentu
26.11. - 29.11.2007

Týden byl věnován bruselské agendě a zejména "Malému plénu". Politické skupiny diskutovaly různé otázky a proběhlo zde pár zajímavých seminářů.

Větší debatu na pracovních skupinách EPP-ED frakce vyvolala snad jen diskuse o materiálu Evropské komise, který se týká "flexikurity". "Flexicurity" je termín, který byl do socialistického slovníku uveden poměrně nedávno. Vznikl propojením termínu "flexibility" a "security". Má charakterizovat takovou sociálně citlivou politiku, která kombinuje péči o nezaměstnané s vysokou flexibilitou smluvních vztahů zaměstnanců k zaměstnavatelům. Není žádným tajemstvím, že moderní společnost se vyznačuje výraznou dynamikou na pracovním trhu. Pokud se různé odborové organizace a socialisté snažili o co největší rigiditu pracovně právních vztahů, dnes je tato snaha chápána jako kontraproduktivní. Hovoří se o pružných regulacích, které umožní navazovat přechodné a dočasné pracovní poměry na různé dlouhou pracovní dobu tak, aby to odpovídalo ekonomickým změnám. Velká pozornost je v materiálu věnována verbální podpoře rekvalifikačních programů a motivování nezaměstnaných ke vstupu do dalších pracovních poměrů. Celý ten koncept je samozřejmě především snahou socialistů nějak odůvodnit ústup z dříve jednostranně rigidních pozic ve vztahu k pracovnímu trhu.

Uplynulý týden byl věnován do značné míry také vztahům mezi EU a Čínou, protože probíhaly bilaterální rozhovory těchto významných subjektů. Zaujala mne zde přednáška bezpečnostního experta firmy Volkswagen Roberta Zobela, který studoval vývoj dopravní nehodovosti v Číně. Čína je zemí, kde ještě donedávna nemohly soukromé osoby vlastnit automobil. Motorizace se proto rozvíjela směrem k zvyšujícímu se počtu nákladních automobilů a motocyklů na čínských silnicích. Osobní automobily se objevují ve větším počtu až v posledních desetiletích. Expert upozornil, že v rozvojových zemích nelze bez dalšího uplatňovat stejná opatření proti nehodám, jako třeba v Německu. Zaujalo jej, že Čína nemá lidi s delší tradicí řízení automobilů. Většina řidičů se tedy musí učit samotné základy bezpečnosti na silnici. Také technické parametry zde používaných vozidel nechrání dostatečně posádku. I poměrně malé nehody tak mají často fatální následky. Kromě subjektivního faktoru řidiče je třeba vždy přihlédnout také k infrastruktuře a k bezpečnostním technickým vlastnostem vozidel (ESP, ABS a podobně). Pozornost dopravním nehodám věnuje i Světová zdravotnická organizace (WHO). Dopravní nehody dnes globálně figurují jaké příčina smrti na třetím místě, zatímco třeba ozbrojené konflikty jsou až na místě osmém. Přítomný zástupce Evropské komise nám sdělil, že Komise má v příštím roce publikovat výsledky průzkumu dopravní nehodovosti v jednotlivých členských zemích.

Významným bodem plenární schůze bylo slavnostní vyhlášení Charty základních práv občanů EU. Tento materiál většina politiků poněkud nekriticky oslavuje jako velký pokrok v oblasti lidských práv. Nicméně sotva lze text "Charty" považovat za velký pokrok. Spíše jde o krok nesprávným směrem, směrem k taxativnímu vyjmenovávání různých samozřejmostí a sociálně citlivějších témat. Poslanci za ODS tuto Chartu nepodporují. Domníváme se, že Charta lidských práv OSN je dostatečně reprezentativním materiálem. Můj projev k vysvětlení hlasování o Chartě:

K Chartě základních práv EU

Nesdílím obecně zde panující nadšení nad tímto textem. V oblasti lidských práv musí podle mého názoru platit to, co kdysi dávno sdělil světu Mojžíš v Desateru božích přikázání. Samozřejmě také to, co je zakotveno v Chartě lidských práv Organizace spojených národů. Nejvyšší hodnotou musí pro nás být svoboda jednotlivce, která může být omezena jen z takových důvodů, které chrání svobodu jiných. Zejména některá ustanovení, týkající se "sociálních práv" jsou nejasně definovaná a obtížně interpretovatelná. To se týká především ustanovení antidiskriminačních, ale také takových práv, jako je samozřejmé právo seniorů na účast ve veřejném životě. Domnívám se, že samozřejmosti nemají být legislativně ošetřovány. Spíše problémy, než jasné zásady přináší ustanovení Charty, která se týkají práv zaměstnanců. Evropská unie není jen sdružením námezdně pracujících. Charta pak působí nevyváženě, když dostatečně nezdůrazňuje ochranu soukromého vlastnictví a práv vlastníků, vynálezců a podnikatelů. Soudím tedy, že existence této Charty základních práv Evropské unie naše životy ničím podstatným neobohacuje.

Jaroslav Zvěřina

Plenární zasedání navštívil také španělský premiér José Luis Rodriguez Zapatero. Besedoval s poslanci o budoucnosti Evropské unie. Debaty se zúčastnili především kolegové z "jeho", tedy socialistické frakce. Zapaterovy vize se týkaly zejména boje s klimatickými změnami a sociální citlivosti ve vztahu k procesu globalizace. Zapaterovi socialisté se ve Španělsku dostali k moci po madridských teroristických útocích, když ve volbách slíbili vyvázat zemi z vojenského angažmá v Iráku. Vzhledem k této anamnéze stávající španělské vlády mně v proslovu premiéra chyběl větší důraz na boj proti terorismu. Je to jistě nejen ve Španělsku velice citlivá záležitost.

doc. MUDr. Jaroslav Zvěřina, CSc.
poslanec Evropského parlamentu (ODS/EPP-ED)

 |  |  |  |

RSS, logo | Informační kanál RSS