Doc. MUDr. Jaroslav Zvěřina CSc., poslanec Evropského parlamentu

Využívejte kondomy více, radí experti

Adéla Čabanová, Lidové noviny, 22. dubna 2009

PRAHA „Nemyslíš, nakazíš.“ To by mohlo být motto nové kampaně na podporu kondomů, po které volají odborníci. Podle nich totiž není obliba kondomů v Česku zdaleka dost vysoká.

Podle sexuologa Jaroslava Zvěřiny by se skutečně mohla kampaň inspirovat tou, která pod heslem „Nemyslíš, zaplatíš“ propaguje bezpečnou jízdu automobilem. I s negativními emocemi, na kterých je založena. „Je potřeba lidi upozornit, že to riziko tady je. Je to dost podobná situace jako v dopravě,“ myslí si Zvěřina. „Najdete řidiče, kteří celý život porušovali předpisy a nikdy jim to nepřineslo žádnou negativní zkušenost. Tak to bývá i v sexu, že lidé říkají: celý život jsem souložil bez kondomů a nikdy jsem žádnou pohlavní nemoc neměl...“ Právě proto by prý měla kampaň důsledky nechráněného sexu zprostředkovat.

Jenže podobná celostátní kampaň je v nedohlednu. „Naopak peníze, které dáváme na HIV prevenci, se snižují, místo aby se zvyšovaly. Přitom by stačilo pár milionů, a celostátní kampaň by byla na světě,“ dodává Zvěřina.

„Lidé se méně bojí“ Odborníci by chtěli dosáhnout toho, aby lidé používali kondom v průměru alespoň v nadpoloviční většině případů náhodných sexuálních styků. Podle posledního průzkumu sexuálního chování v Česku přitom 47 procent mužů při styku s náhodným partnerem nepoužívá vůbec žádnou antikoncepci, ani méně účinnou. „Máme pocit, že se dnes lidé méně bojí pohlavně přenosných nemocí,“ shrnuje Zvěřina.

S rostoucí oblibou hormonální antikoncepce klesá počet žen, které používají kondom při styku se stálým partnerem. Za nejlepší se přitom považuje kombinace tablet jako ochrany před nechtěným početím a kondomu jako ochrany před nemocemi. „To je ideál, ke kterému bychom měli naše děti vést. Nejsme ale tak naivní, abychom si mysleli, že se nám to u většiny z nich povede,“ říká sexuolog Petr Weiss.


 |  |  |  |
 |
pro nevidomé
 |
tisk
 |
AKTUÁLNÍ STRÁNKY ZDE
 |